KAYAK-NORD
Connectez-vous au forum
Si vous n'avez pas encore de nom d'utilisateur et de mot de passe, enregistrez-vous
KAYAK-NORD
Connectez-vous au forum
Si vous n'avez pas encore de nom d'utilisateur et de mot de passe, enregistrez-vous

KAYAK-NORD

Forum du réseau de kayakistes randonneurs Kayak-Nord
 
12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Portai22AccueilDernières imagesConnexionS'enregistrer

Welkom aan onze neederlandstalige vrienden! Aarzel niet in uw eigen taal in het forum te posten!

Si vous voulez annoncer une nouvelle sortie, n'oubliez pas d'y joindre une date dans le calendrier!

Le Deal du moment : -34%
-34% LG OLED55B3 – TV OLED 4K 55″ 2023 ...
Voir le deal
919 €

 

 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort

Aller en bas 
4 participants
AuteurMessage
Serge
Admin
Serge



12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeVen 20 Mar - 10:50

zeekajak trainingsdag

Hilde a écrit:
Wanneer : zondag 12 april 2015 , start om 9 uur einde voorzien rond 17 uur .
Waar : Westhoek Marina gebouw Nautiv , Brugsevaart 48, 8620 Nieuwpoort.
Inhoud : We starten met wat theoretische uitleg , nadien training op de meest gebruikte reddingstechnieken ter voorbereiding van een tocht op zee.
Materiaal : volwaardige zeekajak met afgesloten compartimenten en leeflijnen rondom. Neopreen winter pak (watertemperatuur zal de 10 graden nog niet overstijgen en we gaan veel in het water liggen), windstopper jas, zwemvest, peddel & reservepeddel, paddlefloat, stuk elastiek met twee karabijnhaken (voor de korte sleep om bijvoorbeeld een lege kajak terug bij een afgedreven drenkeling te brengen), picknick, neopreen schoeisel en handschoenen. Douchen na de training is mogelijk.
Picknick meebrengen .
Kostprijs : training is gratis , onkostenvergoeding voor het douchen en drank ter plaatse aankopen.
Inlichtingen en Inschrijven bij : Dimitri Vandepoele northseakayak@hotmail.com

Elke deelname is op eigen risico.
Revenir en haut Aller en bas
Northseakayak





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeVen 20 Mar - 16:27

Bedankt om te delen op Kayak-Nord, Serge! Iedereen welkom! Het is het ideale moment om iedereen op dezelfde lijn te krijgen wat betreft redding en zelfredding! :-)
Revenir en haut Aller en bas
Northseakayak





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeSam 4 Avr - 10:44

Niet vergeten in te schrijven beste peddelvrienden! Deze dag wordt speciaal georganiseerd om iedereen es in een rustige omgeving de kans te geven met de technieken zeekajak kennis te maken. Momenteel hebben we nog niet veel inschrijvingen, dus er is nog plaats genoeg! Hopelijk tot dan! Veel groeten! Dimitri & Sylvie
Revenir en haut Aller en bas
Françoise





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeDim 5 Avr - 10:43

Sylvie Hallo , Helaas kan ik niet deelnemen aan de vorming van 12 april . Ik wens u een uitstekende dag . Op een ander tijdstip.
Revenir en haut Aller en bas
Françoise





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeLun 6 Avr - 18:22

Bonjour Dimitri, Bonjour Sylvie : Je ne voudrais pas laisser croire, par respect des personnes organisatrices que je me débine à suivre cette formation pour laquelle j'ai exprimé un intérêt évident, ni soumettre ces dernières à une pression inutile et qui pourrait être prise pour une agression de leur enthousiasme et leur qualité professionnelle de la sécurité en mer, mais ... je reçois dans mon courrier ce mail et je me sens soulagée car les raisons de mon absence tiennent exactement à celles que présente son auteur. Si vous pouviez reculer la journée de formation à une date à laquelle l'eau serait un peu plus chaude, je participerai certainement. Merci beaucoup de votre attention : Voici le mail reçu : Beste Dimitri,

Was zeer geïnteresseerd om deel te nemen aan jullie trainingsdag, als een kennismaking met het zeekajakken.
Had de datum reeds vrijgehouden na jullie lezing in Niel enkele weken geleden.

Echter door jullie de materiaalvereisten en in het bijzonder jullie keuze om dit te doen bij koud water temperaturen is dit niet realistisch.
Ik heb een zeekajak die voldoet aan de vereisten, een basis van veiligheidsmateriaal, maar geen voorzieningen om bij die temperaturen de ganse dag in het water te liggen.

Als ik even zo vrij mag zijn om feedback te geven.
Het lijkt mij dat kajakkers die voorzien zijn van deze uitrusting niet zitten te wachten op een trainingsdag, maar ervaren ratten zijn, al dan niet, in zeekajak.
Had begrepen dat jullie mensen willen stimuleren richting zeekajak. Het zou dus logischer zijn indien jullie een periode zouden kiezen waarin de watertemperaturen al iets hoger liggen om zonder droogpak/wetsuite 5mm aan de slag te gaan. (had deze bedenking ook reeds zien verschijnen op jullie fb pagina).
Ook alle respect en morele steun, wetende dat jullie dit doen uit enthousiasme en op vrijwillige basis, deze feedback is dus ook louter als info en zeker geen kritiek.

Dus jullie mogen me zeker op de hoogte houden, misschien dat ik ooit aan het starterspakket voldoe of jullie dit nog eens herhalen in een warmere periode om alzo door het virus gebeten te worden.

Groet en alvast succes met jullie 1é trainingsdag (dat er nog mogen volgen).
Geert Peymen
Revenir en haut Aller en bas
Northseakayak





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeLun 6 Avr - 19:04

Ok, geen enkel probleem Francoise! Hopelijk tot gauw es op het water! En bedankt voor de uitleg. Veel groeten! Dimitri & Sylvie
Revenir en haut Aller en bas
jlc-32

jlc-32



12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeLun 6 Avr - 20:33

Hallo Dimitri,
De zeekajak trainingsdag is een fantastisch initiatief  Very Happy
Maar we hebben nog veel te leren voordat ze op zee kunnen varen.
Toch, het blijft ons droom voor de toekomst Wink
Vriendelijke Groeten,
Jean-Luc & Marie
Revenir en haut Aller en bas
Northseakayak





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeMar 7 Avr - 23:30

Dag Jean-Luc & Marie! Bedankt voor het leuke berichtje. De trainingsdag is bedoeld voor mensen die beginnen hoor. Jullie zijn meer dan welkom!! De training gaat door op het kanaal, niet op zee. HEt is de bedoeling de deelnemers de technieken redding en zelfredding aan te leren in een veilige omgeving. Mochten jullie toch willen deelnemen, vergeet je niet in te schrijven? En anders ontmoeten we elkaar wel een andere keer op het water . Very Happy Véééél groeten van ons! Dimitri & Sylvie
Revenir en haut Aller en bas
jlc-32

jlc-32



12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeJeu 9 Avr - 15:56

Beste Dimitri & Sylvie,
Dank u voor uw initiatief en het enthousiasm, maar we willen echt stabiel in onze kajaks te zijn voordat deel te nemen aan het trainingdag. We zullen blij zijn om deel te nemen in uw activiteiten in de toekomst Very Happy )
Fijn weekend,
jean-Luc & Marie
Revenir en haut Aller en bas
Northseakayak





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitimeMar 14 Avr - 20:42

Verslag Training Day 2015:
In navolging van onze tweede zeekajakconferentie dat plaats vond op 7 maart 2015 werd besloten de theorie om te zetten in praktijk. Tijdens de zeekajakconferentie werd al één en ander besproken in verband met veiligheid op zee, uitrusting en reddingen.
Deze eerste trainingsdag werd georganiseerd door onze NORTHSEAKAYAK-groep. Er was een nauwe samenwerking tussen voorzitter Philippe MONSIEUR van NAUTIV (Vereniging Nautische Bedrijven). Het was dankzij NAUTIV dat we konden genieten van een prachtige locatie, gelegen aan het water, om nog een laatste stukje praktijkgerichte theorie te geven.
Ook de SPN Scheepvaartpolitie leverde hun steentje bij maar daarover straks meer.
Wat was nu precies de bedoeling van deze trainingsdag? Wel, het samenbrengen van zo veel mogelijk zeekajakkers in een veilige omgeving om er te trainen op reddingstechnieken. Iedereen was welkom, we maken geen onderscheid in leeftijd, ervaring of vaardigheidsniveau. De bedoeling is om de Belgische zeekajakkers op één lijn te krijgen wat betreft reddingstechnieken, zodat in geval van nood iedereen dezelfde techniek toepast. Op deze manier raakt iedereen op elkaar ingespeeld en is er geen wirwar van verschillende technieken. Tevens, en niet minder belangrijk, was deze dag ideaal om wat aan teambuilding te doen!
Op zondag 12 april om 09:30 uur was het eindelijk zover. Het weer was prachtig, weliswaar veel wind maar een stralende zon. Er kwamen in totaal 11 zeekajakkers opdagen op de trainingsdag. Er werd in de nagelnieuwe vergaderruimte van NAUTIV eerst teamoverleg gepleegd, een losse babbel, om elkaar intussen nog beter te leren kennen. Zoals dat ook op de conferentie gedaan werd deelde ik duidelijk mee dat ik geen instructeur noch lesgever ben. Dat het de bedoeling was om zoveel mogelijk kennis te delen en door te geven. De aanwezigen kwamen van overal te lande naar Nieuwpoort om samen te trainen. Er werden door ons eigen video’s getoond omtrent de meest gebruikte reddingstechnieken. Deze werden bij het afspelen van een duidelijke uitleg voorzien. Vragen werden beantwoord en er was een goede wisselwerking.
Nog tijdens de voormiddag werd een demo reddingstechnieken gegeven op het droge. Dit werd gedaan om de details nog beter te kunnen tonen aan de aanwezigen. Iedereen kon op deze manier de handelingen vanuit elke hoek vlot bekijken. Op het water is dit iets moeilijker.
De middagpauze vond in open lucht plaats, vlakbij het water. De Westhoek Marina is gelegen vlakbij de haven Nieuwpoort en meer bepaald naast het kanaal Nieuwpoort Oudenburg. De reden waarom deze locatie werd gekozen in plaats van de zee is simpel. Er is een beter overzicht om bij te sturen waar nodig. Iedereen blijft ter plaatse wat toelaat beter in te spelen op details of opmerkingen. En het geeft vertrouwen aan de mensen met geen tot weinig ervaring die ook aanwezig waren.
Na de middagpauze hees iedereen zich in zijn/haar uitrusting en werden de zeekajaks gereed gemaakt. Het verloop werd netjes in blokken verdeeld. Eerst werd begonnen aan de geassisteerde hiel-haak redding. Er werd eerst een demo met duidelijke uitleg gegeven door ons op het water. Hierna kon iedereen zelf aan de slag. Er was een rotatiesysteem waardoor iedereen telkens een andere reddingspartner had. De reddingen verliepen vlot, waar nodig werd onmiddellijk bijgestuurd. We kregen tevens voldoende feedback van de groep zelf. Problemen werden direct besproken en opgelost.
Na dit eerste blok, en dit hield ik de ganse dag bewust geheim, was het tijd voor de kers op de taart. Niemand wist wat er te wachten stond toen een politievoertuig het terrein op reed. Iedereen werd gevraagd uit het water te komen en zich bij het water op te stellen. Het had mij wat moeite gekost om deze primeur hier in ons landje voor elkaar te krijgen. Ik had eerder, zonder medeweten van de groep, de toestemming kunnen verkrijgen een demo noodsignalen te geven tijdens deze trainingsdag. Onder toezicht van de interventieploeg van de SPN Scheepvaartpolitie en met medeweten van het MRCC (Kustwacht) gaven wij een duidelijke en overzichtelijke demo van de bestaande pyrotechnische middelen. Er werden vuurpijlen afgeschoten vanuit de zeekajak. Het effect van een rookpot werd getoond op het water. Er werden door een drenkeling handstakellichten ontstoken. Tijdens de demo werd uitgelegd waarop gelet moet worden om dit op een veilige manier te doen, met de meeste kans op redding. De windrichting is zéér belangrijk. De manier waarop de noodsignalen gehanteerd moeten worden, afschieten in de richting van de aanduiding op de verpakking,……
Na de demo konden de aanwezigen zelf aan het werk. Zo werd iedereen de kans gegeven om zelf, onder begeleiding, een noodsignaal af te steken. Deze demo was zéér interessant, temeer het anders verboden is noodsignalen af te steken. Na de demo, en het vertrek van de SPN Scheepvaartpolitie, werden de oefeningen hervat.
In het volgende blok werd een demonstratie gegeven in evenwichtsoefeningen. Hierbij is het de bedoeling uit de cockpit te kruipen en op het achterdek gaan zitten. Er werd getraind om vanuit deze positie volledig te draaien op de kajak, om op de buik en op de rug te gaan liggen. Dit is een trainingsdrill om je kajak en de stabiliteit ervan beter te leren kennen en is tevens de aanzet om uiteindelijk tot de zelfredding te komen.
In de voorlaatste blok werd de uiteindelijke zelfredding gedemonstreerd. Hierop werd geoefend door iedereen. Voor de geïnteresseerden werden ook varianten getoond, alsook het gebruik van een paddlefloat. Er werd veel gelachen, niemand had last van het koude water en er werden tips en trucs uitgewisseld.
Het laatste blok deed dienst als speelkwartier! Iedereen had hierbij de kans om es met iemand anders zijn kajak te varen, en één en ander uit te testen. Er werden oefeningen gedaan voor gevorderden, zoals rollen, slepen, redding van een bewusteloze drenkeling, eskimoredding,…..
Omstreeks 17 uur werden de activiteiten gestopt. Warme douches waren voorzien in het NAUTIV-gebouw. Hierna werd nog een korte debriefing gehouden. Er werd afscheid genomen, afspraken werden gemaakt voor de toekomst.

Deze eerste trainingsdag was voor iedereen een zéér positieve ervaring. Iedereen heeft iets bijgeleerd. Iedereen is met wat extra bagage huiswaarts gekeerd. Het zal extra vertrouwen geven om in de toekomst volle zee te kiezen. De banden zijn verstevigd alsook de kennis en vaardigheden aangescherpt. Blijven trainen op al deze technieken is een must, dit is iets wat onderhouden moet worden.
Het was mij zelf een eer en genoegen om met zulke enthousiaste mensen te mogen trainen. Ook ikzelf heb weer bijgeleerd en dat is waar alles om draait bij ons, het delen van kennis in een gemoedelijke sfeer. Het was echt hartverwarmend op te zien hoe iedereen elkaar steunde, om te zien hoe de mensen met meer ervaring diegenen met minder tot zelfs geen ervaring hielpen, hoe vriendschappelijk en respectvol er met elkaar omgegaan werd. Als men mij zou vragen waarom ik dit doe, waarom ik mijn tijd en energie hierin stop, dan is het antwoord simpel; voor al die lachende gezichten! Voor het kameraadschap en de verbondenheid, want dat is echt wel nodig op het water!
Mijn dank gaat uit naar Philippe MONSIEUR van NAUTIV voor het gebruik van de vergaderzaal en de warme douches. Een héle DIKKE merci aan de mensen van de SPN Scheepvaartpolitie afdeling Nieuwpoort voor hun toezicht/aanwezigheid bij de demo noodsignalen, zonder hen was dit niet mogelijk! Dank aan de mensen van het VKKF en de KNRS voor de verspreiding van onze affiche. Hartelijk dank aan ons NORTHSEAKAYAK team, op wie ik altijd kan rekenen bij de uitvoering van dergelijke zottigheden, en in het bijzonder aan mijn vrouw Sylvie voor haar filmkunsten!

Ik zou zeggen geniet van het beeldverslag! Een beeld zegt meer dan duizend woorden!
https://www.youtube.com/watch?v=OVVTcb4J2l8


Vaar veilig en draag zorg voor elkaar op het water!

Dimitri Vandepoele
www.youtube.com/northseakayak
Revenir en haut Aller en bas
Contenu sponsorisé





12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Empty
MessageSujet: Re: 12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort   12/04/2015  zeekajak trainingsdag  Nieuwpoort Icon_minitime

Revenir en haut Aller en bas
 
12/04/2015 zeekajak trainingsdag Nieuwpoort
Revenir en haut 
Page 1 sur 1
 Sujets similaires
-
» Nieuwpoort Harbor
» Training reddingstechnieken zeekajak
» Zelfredding zeekajak
» The Pier (zeekajak surfvideo)
» traversée de Bruxelles

Permission de ce forum:Vous ne pouvez pas répondre aux sujets dans ce forum
KAYAK-NORD :: Sorties - randonnées-
Sauter vers: