Verslag Training Day 2015:
In navolging van onze tweede zeekajakconferentie dat plaats vond op 7 maart 2015 werd besloten de theorie om te zetten in praktijk. Tijdens de zeekajakconferentie werd al één en ander besproken in verband met veiligheid op zee, uitrusting en reddingen.
Deze eerste trainingsdag werd georganiseerd door onze NORTHSEAKAYAK-groep. Er was een nauwe samenwerking tussen voorzitter Philippe MONSIEUR van NAUTIV (Vereniging Nautische Bedrijven). Het was dankzij NAUTIV dat we konden genieten van een prachtige locatie, gelegen aan het water, om nog een laatste stukje praktijkgerichte theorie te geven.
Ook de SPN Scheepvaartpolitie leverde hun steentje bij maar daarover straks meer.
Wat was nu precies de bedoeling van deze trainingsdag? Wel, het samenbrengen van zo veel mogelijk zeekajakkers in een veilige omgeving om er te trainen op reddingstechnieken. Iedereen was welkom, we maken geen onderscheid in leeftijd, ervaring of vaardigheidsniveau. De bedoeling is om de Belgische zeekajakkers op één lijn te krijgen wat betreft reddingstechnieken, zodat in geval van nood iedereen dezelfde techniek toepast. Op deze manier raakt iedereen op elkaar ingespeeld en is er geen wirwar van verschillende technieken. Tevens, en niet minder belangrijk, was deze dag ideaal om wat aan teambuilding te doen!
Op zondag 12 april om 09:30 uur was het eindelijk zover. Het weer was prachtig, weliswaar veel wind maar een stralende zon. Er kwamen in totaal 11 zeekajakkers opdagen op de trainingsdag. Er werd in de nagelnieuwe vergaderruimte van NAUTIV eerst teamoverleg gepleegd, een losse babbel, om elkaar intussen nog beter te leren kennen. Zoals dat ook op de conferentie gedaan werd deelde ik duidelijk mee dat ik geen instructeur noch lesgever ben. Dat het de bedoeling was om zoveel mogelijk kennis te delen en door te geven. De aanwezigen kwamen van overal te lande naar Nieuwpoort om samen te trainen. Er werden door ons eigen video’s getoond omtrent de meest gebruikte reddingstechnieken. Deze werden bij het afspelen van een duidelijke uitleg voorzien. Vragen werden beantwoord en er was een goede wisselwerking.
Nog tijdens de voormiddag werd een demo reddingstechnieken gegeven op het droge. Dit werd gedaan om de details nog beter te kunnen tonen aan de aanwezigen. Iedereen kon op deze manier de handelingen vanuit elke hoek vlot bekijken. Op het water is dit iets moeilijker.
De middagpauze vond in open lucht plaats, vlakbij het water. De Westhoek Marina is gelegen vlakbij de haven Nieuwpoort en meer bepaald naast het kanaal Nieuwpoort Oudenburg. De reden waarom deze locatie werd gekozen in plaats van de zee is simpel. Er is een beter overzicht om bij te sturen waar nodig. Iedereen blijft ter plaatse wat toelaat beter in te spelen op details of opmerkingen. En het geeft vertrouwen aan de mensen met geen tot weinig ervaring die ook aanwezig waren.
Na de middagpauze hees iedereen zich in zijn/haar uitrusting en werden de zeekajaks gereed gemaakt. Het verloop werd netjes in blokken verdeeld. Eerst werd begonnen aan de geassisteerde hiel-haak redding. Er werd eerst een demo met duidelijke uitleg gegeven door ons op het water. Hierna kon iedereen zelf aan de slag. Er was een rotatiesysteem waardoor iedereen telkens een andere reddingspartner had. De reddingen verliepen vlot, waar nodig werd onmiddellijk bijgestuurd. We kregen tevens voldoende feedback van de groep zelf. Problemen werden direct besproken en opgelost.
Na dit eerste blok, en dit hield ik de ganse dag bewust geheim, was het tijd voor de kers op de taart. Niemand wist wat er te wachten stond toen een politievoertuig het terrein op reed. Iedereen werd gevraagd uit het water te komen en zich bij het water op te stellen. Het had mij wat moeite gekost om deze primeur hier in ons landje voor elkaar te krijgen. Ik had eerder, zonder medeweten van de groep, de toestemming kunnen verkrijgen een demo noodsignalen te geven tijdens deze trainingsdag. Onder toezicht van de interventieploeg van de SPN Scheepvaartpolitie en met medeweten van het MRCC (Kustwacht) gaven wij een duidelijke en overzichtelijke demo van de bestaande pyrotechnische middelen. Er werden vuurpijlen afgeschoten vanuit de zeekajak. Het effect van een rookpot werd getoond op het water. Er werden door een drenkeling handstakellichten ontstoken. Tijdens de demo werd uitgelegd waarop gelet moet worden om dit op een veilige manier te doen, met de meeste kans op redding. De windrichting is zéér belangrijk. De manier waarop de noodsignalen gehanteerd moeten worden, afschieten in de richting van de aanduiding op de verpakking,……
Na de demo konden de aanwezigen zelf aan het werk. Zo werd iedereen de kans gegeven om zelf, onder begeleiding, een noodsignaal af te steken. Deze demo was zéér interessant, temeer het anders verboden is noodsignalen af te steken. Na de demo, en het vertrek van de SPN Scheepvaartpolitie, werden de oefeningen hervat.
In het volgende blok werd een demonstratie gegeven in evenwichtsoefeningen. Hierbij is het de bedoeling uit de cockpit te kruipen en op het achterdek gaan zitten. Er werd getraind om vanuit deze positie volledig te draaien op de kajak, om op de buik en op de rug te gaan liggen. Dit is een trainingsdrill om je kajak en de stabiliteit ervan beter te leren kennen en is tevens de aanzet om uiteindelijk tot de zelfredding te komen.
In de voorlaatste blok werd de uiteindelijke zelfredding gedemonstreerd. Hierop werd geoefend door iedereen. Voor de geïnteresseerden werden ook varianten getoond, alsook het gebruik van een paddlefloat. Er werd veel gelachen, niemand had last van het koude water en er werden tips en trucs uitgewisseld.
Het laatste blok deed dienst als speelkwartier! Iedereen had hierbij de kans om es met iemand anders zijn kajak te varen, en één en ander uit te testen. Er werden oefeningen gedaan voor gevorderden, zoals rollen, slepen, redding van een bewusteloze drenkeling, eskimoredding,…..
Omstreeks 17 uur werden de activiteiten gestopt. Warme douches waren voorzien in het NAUTIV-gebouw. Hierna werd nog een korte debriefing gehouden. Er werd afscheid genomen, afspraken werden gemaakt voor de toekomst.
Deze eerste trainingsdag was voor iedereen een zéér positieve ervaring. Iedereen heeft iets bijgeleerd. Iedereen is met wat extra bagage huiswaarts gekeerd. Het zal extra vertrouwen geven om in de toekomst volle zee te kiezen. De banden zijn verstevigd alsook de kennis en vaardigheden aangescherpt. Blijven trainen op al deze technieken is een must, dit is iets wat onderhouden moet worden.
Het was mij zelf een eer en genoegen om met zulke enthousiaste mensen te mogen trainen. Ook ikzelf heb weer bijgeleerd en dat is waar alles om draait bij ons, het delen van kennis in een gemoedelijke sfeer. Het was echt hartverwarmend op te zien hoe iedereen elkaar steunde, om te zien hoe de mensen met meer ervaring diegenen met minder tot zelfs geen ervaring hielpen, hoe vriendschappelijk en respectvol er met elkaar omgegaan werd. Als men mij zou vragen waarom ik dit doe, waarom ik mijn tijd en energie hierin stop, dan is het antwoord simpel; voor al die lachende gezichten! Voor het kameraadschap en de verbondenheid, want dat is echt wel nodig op het water!
Mijn dank gaat uit naar Philippe MONSIEUR van NAUTIV voor het gebruik van de vergaderzaal en de warme douches. Een héle DIKKE merci aan de mensen van de SPN Scheepvaartpolitie afdeling Nieuwpoort voor hun toezicht/aanwezigheid bij de demo noodsignalen, zonder hen was dit niet mogelijk! Dank aan de mensen van het VKKF en de KNRS voor de verspreiding van onze affiche. Hartelijk dank aan ons NORTHSEAKAYAK team, op wie ik altijd kan rekenen bij de uitvoering van dergelijke zottigheden, en in het bijzonder aan mijn vrouw Sylvie voor haar filmkunsten!
Ik zou zeggen geniet van het beeldverslag! Een beeld zegt meer dan duizend woorden!
https://www.youtube.com/watch?v=OVVTcb4J2l8Vaar veilig en draag zorg voor elkaar op het water!
Dimitri Vandepoele
www.youtube.com/northseakayak